بسیاری از فعالیتها و فرایندهای کسبوکارها و حتی امور روزمره افراد جامعه به لجستیک گره خورده است. تقریبا تمام صنایع تولیدی، بازرگانی، گردشگری و بسیاری از واحدهای خدماتی به زیرساختهای لجستیکی وابسته هستند. اما تعریف دقیق خدمات لجستیک چیست؟
تعریف لجستیک با تعاریفی که در عرف عمومی به کار برده میشود میتواند متفاوت باشد. بنابراین کاربردهای لجستیک نیز میتواند تحت تاثیر آن دوباره تعریف شود. با این حال، حملونقل و انبارداری معمولا دو فرایند اصلی انواع لجستیک را دربرمیگیرند
لجستیک چیست؟
اگرچه عبارتهای «لجستیک» و «زنجیره تامین» اغلب به جای یکدیگر استفاده میشوند، اما باید گفت لجستیک یکی از اجزای زنجیره تامین است.
در پاسخ به سوال لجستیک چیست باید گفت : لجستیک به معنای جابجایی کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر است که دو فرایند حمل و نقل و انبارداری را در بر میگیرد. در حالی که زنجیره تامین، شبکهای از کسب و کارها و سازمانها است که در قالب ترتیبی از فرایندها با یکدیگر کار میکنند. یکی از این فرایندها لجستیک است که از مرحله تولید تا توزیع کالاها را شامل میشود.
بنابراین لجستیک را میتوان فرآیند برنامهریزی و اجرای کارآمد حمل و نقل و نگهداری کالا، از نقطه تولید تا مصرف تعریف کرد. هدف لجستیک برآوردن نیازهای مشتری در زمان مناسب و به شکلی مقرون به صرفه است. تا به امروز، لجستیک نقشی حیاتی در جابجایی تجهیزات و کالاها ایفا کرده است و در حال حاضر نقشی کلیدی در جابجایی کالاهای تجاری در زنجیره تامین ایفا میکند.
واحدهای خدماتی کلینیک در حوزه حمل و نقل ، امور گمرکی و لجستیک ارائه آماده خدمات دراین حوزه میباشند


دیدگاهتان را بنویسید